Imbauan kenangan

Salam, Sejahtera,
Semoga berbahagia sentiasa hendaknya
Di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan rasa kesyukuran yang tidak terhingga kepada Allah kerna masih diberi peluang untuk menghirup udaraa dan nikmat hidup di dunia ini.
Moga diberi keberkatan insyAllah

Segala puji bg Allah yg memberi keberkatan di dunia ini
Alhamdulillah

Sebelum kelmarin,kelmarin, dan semalam
Aku telah terlibat dgn aktiviti sekolah yang mana memerlukan aku untuk kembali ke sekolah setelah 7 tahun lame nye aku tinggglkan bangku sekolah.
Oh Allah,
Sungguh la segalanya kenangan dulu diimbau kembali satu persatu di hadapan mata
Perasaan aku tak dapat nak digambarkan..
Betapa aku meniti saat hidup di asrama
Masa telah berlalu..



Dan kini, aku bukan lagi di situ,
Aku di tempat lain, tidak lagi berada di sana
tapi setiap kenangan masih segar di sana
Berada di sekolah, sepertinya, aku kembali kepada sifat lame ku yg dlu,
mungkin tidak jauh berbeza,
tapi itu lah aku ..

Kurangnya percakapan, aurat yang ditutup dengan lebih lengkap hendaknya,
sungguh aku terpana...
Jika dlu, aku belajar untuk dptkan ilmu Allah, kini..semua itu berubah..
Jika dulu malu, segan berada di khalayak ramai, tp kini mungkin kurang sedikit..
Tapi, jika dlu aku kurang cakapnya, kini, aku tetap serupa..

Aku rindu saat2 aku sekolah.
Betul.
Siries.
Tak Tipu.

JIka dulu kerjaku hanya belajar,
kini aku masih belajar, tapi..perlukan pemikiran yang lain..
Duit..duit..duit..juga perlu ak fikirkan..

Salah satu slot yg ade dlm program soleh yg dianjurkan,
Adalah MUHASABAH.
salahs atu aktivitinya ialah jika ditakdirkan besok kita tiada lagi..tulislah wasiat kepada ibubapa anda sekarang..

Kini,
Ayuhlah kita muhasabah..
andai kata besok tiada lagi untuk ku..
Mak Abah, b mintak maaf banyak2 sepanjang b hidup di dunia ini sedari b kecik sampai sekarang, b sedar b banyak buat mak abah susah..
B tak dapat tolong banyak bila mana mak abah perlukan bantuan dari segi kewangan..
Maafkan b kalau ada wat mak abah tersentuh hati..Bile b merungut taknak wat kije, bising xnak amek adek2, merungut bile maka abah soh p zikir atau tawajuh, B xde niat sekecilzarah pun wat mak abah saket ati..Mungkin ego yang menggunung yg menyebabkan b wat begitu, maafkan b mak abah..
Walaupun b takde wet nk bantu, b sumbang tenaga untuk ringankan beban mak abah,
Sepanjang b hidup, b ta taw nape, b ta dpt nk beli brang dengan harge yg mahal, hanya dengan sbb b nak bende tu,kalau ade beli pon mgkn sedikit ralat di hati, sbb b pk itu bukan keperluanku,
kalau dlu, b pk kalau aku ade duit, aku nk beli mcm2 untuk diri b saje..
Tapi tahlah..b susah nk wat cmtu,
tu sebb b suke blanje mkn kalau dlu b dapat gaji..
taw2 wet abeh da..
tape, b tade ralat sgt..
tapi, mak abah doakanlah B kat akhirat sane ye..kalau ditakdirkan b pegi dlu..
B sayang mak ngn abah..
YA Allah moga kau berikan mereka kemudahan hidup di dunia ini dan di akhirat sana..amin..


Jika dulu, objektif aku join program hanyalah untuk membantu bg melancarkan program ini,
Kini, Objektif bertukar kepada lebih mencari watak aku yg dahulu,
dan bermuhasabah kembali cara hidupku kini berbanding yang dulu,
secara x langsung, membuat aku terfikir seketika..

Kenangan lama itu sungguh telah berlalu, dan tidak akan berulang kembali walau kita mahu saat itu berulang kembali.
Ianya hanya kekal sebagai memori idup supaya kite dapat kenangi..

Allahuakbar..
perasaan itu sudah lame tidak ku kecapi..



Subhanallah, Walhamdulillah, AllahuAkbar!


Segala puji bg Allah atas segala nikmat yang diberi..Amin..


Situasi : Sedang aku tulis wasiat dia atas..tibe abah tepon..cakap pinggang die saket da macam org tua da..

Moga abah sehat selalu..

amin

Comments

Minesweeper said…
syahdu sy membaca nukilan saudari ini...
terima kasih sy ucapkn pd saudari yg seringkali mengingati diri kita semua utk sntiasa muhasabah diri....terima kasih lagi sy ucapkan...

Popular posts from this blog

Khas buat ko..Si Alyn isteri orang..kekeke

Moodd....Y?

Hurt,Terluka